Tachografy a zmiany w przepisach dotyczących transportu drogowego

Transport drogowy jest branżą, która stale podlega zmianom i aktualizacjom przepisów. Tachografy, kluczowe urządzenia monitorujące czas pracy kierowców i działalność przewoźników, również nie są odizolowane od tych zmian. W ostatnich latach obserwujemy wprowadzanie nowych przepisów dotyczących tachografów, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zapewnienie uczciwej konkurencji w branży transportowej i wykorzystanie nowoczesnych technologii. W tym artykule omówimy najważniejsze zmiany w przepisach dotyczących tachografów oraz ich wpływ na przewoźników i kierowców.

Rozporządzenie (UE) nr 165/2014

Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących tachografów jest Rozporządzenie (UE) nr 165/2014. To rozporządzenie wprowadza przepisy dotyczące tachografów cyfrowych, które zastąpiły tradycyjne tachografy mechaniczne. Rozporządzenie to ma na celu zapewnienie spójności i harmonizacji przepisów dotyczących tachografów we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadzenie tachografów cyfrowych jest jednym z kluczowych elementów tego rozporządzenia. Tachografy cyfrowe są bardziej precyzyjne i oferują zaawansowane funkcje, takie jak rejestracja lokalizacji, analiza stylu jazdy czy automatyczne zapisywanie danych. Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 określa wymagania dotyczące stosowania tachografów cyfrowych, ich instalacji, kalibracji, korzystania z kart kierowcy i przeglądu technicznego.

Dostęp do danych z tachografów

Zgodnie z nowymi przepisami, rozporządzenie (UE) nr 165/2014 wprowadza również zmiany dotyczące dostępu do danych z tachografów. Właściciele pojazdów, organy egzekwujące przepisy drogowe i inne uprawnione podmioty mają prawo do pobierania danych z tachografów w celach kontrolnych. Dodatkowo, kierowcy muszą być w stanie udostępnić organom kontrolnym odpowiednie dane z tachografu w przypadku kontroli drogowej. Dostęp do danych z tachografów umożliwia lepszą kontrolę czasu pracy kierowców, przestrzeganie przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku oraz zapewnienie bezpieczeństwa na drogach.

Monitoring czasu pracy kierowców

Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 również wprowadza bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące monitorowania czasu pracy kierowców. Przewoźnicy są zobowiązani do dokładnego rejestrowania czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynku kierowcy. Tachografy cyfrowe rejestrują te informacje automatycznie, co eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania danych. Przewoźnicy mają obowiązek zapewnić, że kierowcy przestrzegają limitów czasu pracy i odpoczynku określonych przepisami. Monitoring czasu pracy kierowców ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez ograniczenie zmęczenia kierowców i zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych.

Wymiana danych elektronicznych

Kolejną istotną zmianą wprowadzoną przez Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 jest wymiana danych elektronicznych z tachografów. Przewoźnicy są zobowiązani do przechowywania danych z tachografów cyfrowych przez określony okres czasu i udostępniania ich organom kontrolnym na żądanie. Dane te mogą być przechowywane na karcie kierowcy, w tachografie lub w innych nośnikach danych. Wymiana danych elektronicznych umożliwia organom kontrolnym szybki i skuteczny dostęp do informacji dotyczących czasu pracy kierowców, przerw, prędkości pojazdu i innych parametrów. Jest to istotne w kontekście kontroli i egzekwowania przepisów dotyczących transportu drogowego.

Inteligentne tachografy

Kolejną ważną zmianą w przepisach dotyczących tachografów są inteligentne tachografy. Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 wprowadza wymóg instalacji inteligentnych tachografów w nowych pojazdach od 15 czerwca 2019 roku. Inteligentne tachografy posiadają dodatkowe funkcje, takie jak zdalne pobieranie danych, zdalne kontrole i możliwość przesyłania danych drogą elektroniczną. Inteligentne tachografy umożliwiają przewoźnikom i organom kontrolnym łatwiejszy dostęp do danych z tachografów oraz monitorowanie czasu pracy kierowców w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można skuteczniej egzekwować przepisy dotyczące czasu pracy, przerw i odpoczynku, co przekłada się na większe bezpieczeństwo na drogach.

Wpływ zmian w przepisach na przewoźników i kierowców

Zmiany w przepisach dotyczących tachografów mają istotny wpływ na przewoźników i kierowców. Przewoźnicy muszą dostosować się do nowych przepisów dotyczących instalacji, kalibracji i korzystania z tachografów cyfrowych. Muszą również zapewnić odpowiednie szkolenia dla kierowców w zakresie korzystania z tachografów i przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy. Kierowcy z kolei muszą być świadomi nowych wymogów dotyczących monitorowania czasu pracy i przestrzegania przepisów. Muszą być w stanie udostępnić organom kontrolnym odpowiednie dane z tachografów w przypadku kontroli drogowej. Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących tachografów ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zapewnienie uczciwej konkurencji w branży transportowej i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Przewoźnicy i kierowcy muszą być świadomi tych zmian i dostosować się do nich, aby spełnić wymogi prawne i zapewnić bezpieczną i efektywną działalność w transporcie drogowym.

Zmiany w przepisach dotyczących tachografów mają duże znaczenie dla branży transportowej. Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 wprowadza przepisy dotyczące tachografów cyfrowych, dostępu do danych, monitorowania czasu pracy kierowców i wymiany danych elektronicznych. Inteligentne tachografy stają się standardem w nowych pojazdach. Te zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zapewnienie uczciwej konkurencji i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Przewoźnicy i kierowcy muszą dostosować się do nowych przepisów i zapewnić przestrzeganie wymogów prawnych. Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących tachografów jest krokiem w kierunku bardziej skutecznego monitorowania czasu pracy kierowców, poprawy bezpieczeństwa na drogach i zwiększenia uczciwości w branży transportowej.

Reklama